Aalborg Beerwalk

Koncept udvikling hos VisitAalborg

et har været rigtig spændende at arbejde som e-konceptudvikler hos VisitAalborg. Jeg fik lov til at arbejde med deres markedsføringsafdeling og lære om virksomhedens online strategi, kommunikation og markedsføring. Blandt andet har jeg arbejdet med VisitAalborg’s hjemmeside, konferencer og kommunikations projekter i samarbejde med Aalborg Kommune.

Jeg har skrevet min afsluttende opgave på PBA grad e-konceptudvikling hos VisitAalborg som handlede om digitale re-lancering af Aalborg Beerwalk konceptet. Projektet inddrever discipliner fra e-kommunikation, e-marketing og e-business, hovedsageligt har jeg diskutteret SEO, digital markedsføringsstrategier og online content marketing i forbindelse med konceptet.

Konceptet

Konceptet bag Aalborg Beerwalk er at købe en original lokal oplevelse, hvor man kan smage seks gode øl og prøve de lokale pubber. Efter fem års succes ønsker Visit Aalborg’s (VA) bestyrelse en højere pris og en bedre online kommunikation af produktet på deres hjemmeside og deres sociale platforme. I min afsluttende opgave undersøger jeg, hvordan man kan bygge deres hjemmeside mere SEO-venligt, hvilke muligheder der kan integreres på hjemmesiden for at støtte brugeren under oplevelsen, og hvilken marketingsstrategier kan anvendes for at nå ud til flere kunder, ved at gøre brug af Visit Aalborg’s sociale platforme.

aalborg beerwalk packaging

Min løsning henvender sig primært til lokale mænd mellem 25-34, der interesserer sig i fjernsyn, rejse og film. Der er især fokus på personer, der har behov for at prøve noget nyt og være sammen med venner. Hertil er de forskellige sider tilpasset, så der eksempelvis er integration af følelsesmæssige bevidsthed quizzer, som man kan dele med venner. Der lægges ikke kun vægt på posting på det rigtige tidspunkt, men også på at post noget der er relevant til kunderne.

VA’s primære kommunikationskanal er deres hjemmeside, som giver adgang til alt relevant information om konceptet og giver mulighed for online køb. Projektets mål er at kategorisere indholdet mere SEO-venligt, integrere funktioner i sider så de kan støtte kundernes oplevelse under en beerwalk og skaber indhold for mere trafik.
Sidens trafik kommer fra organiske søgninger eller fra henvisninger til siden fra Facebook, Instagram, YouTube, eller eksterne sider. Projektet sigter mod at skabe mere trafik til VA’s hjemmeside ved at gøre brug at deres eksisterende muligheder.

Abstract

VisitAalborg’s Aalborg Beerwalk has not changed in the last five years. Now they need to introduce a new price and a better concept. My report proposes a solution where Aalborg Beerwalk’s new product is introduced online. The company has limited communication with their fans, low digital sales and almost no user engagement on their pages. To help these problems this project researches the company’s status and tries to explore their possibilities online, which can help VisitAalborg to reach their full potential with their new product digitally. The paper discusses disciplines from e-communication, e-business and e-marketing.

Læs projektet